Общо показвания

сряда, 16 март 2016 г.

Как да изберем най-добрите маратонки за бягане


Бягането е страст, бягането е здраве, предизвикателство и удоволствие. Ние разглеждаме бягането не само като начин за разпускане, но и като възможност да поддържаме добра форма на духа и тялото навсякъде, по всяко време. 

За да започнеш да бягаш не е необходимо кой знае какво, но все пак трябва да тръгнеш отнякъде – буквално и преносно. За стартова точка можете да изберете например близкия градски парк или игрище, а още по-добре – някое дивно местенце сред природата. Началната подготовка за самото бягане също не е за пренебрегване. За да изпиташ истинско удоволствие от движението са важни и удобните обувки. 


Маратонките за бягане са толкова много, че е трудно да се говори за най-добър модел. Така или иначе – универсален подход в избора им няма. Затова е добре да решите от къде ще започнете – от града или сред природата. Всеки бегач има различна техника, биомеханика, различно тегло и не на последно място - тип крак. Разликата в моделите маратонки пък има за цел да покрие максимално широк периметър от терени, различна дистанция, нива на защита на крака. 

Обувките за бягане с най-висока степен на омекотяване и подкрепа на стъпалото осигуряват добра защита, но в сравнение с бързите състезателни маратонки са по-тежки, не толкова гъвкави и често са с по-висок профил. 

В други модели пък целта е да се постигне минимално тегло и дишаемост, които са незаменими при състезания. Това са олекотени, почти минималистични маратонки, които са много леки и гъвкави, обикновено с много нисък профил и различни комбинации в подметките. За да откриете балансът най-добре е да пробвате и единия, и другия тип, за да решите за себе си от какво имате нужда. 

Като правило добрата маратонка за начинаещи бегачи е такава с повече и по-добра защита на крака от околната среда, но това не значи, че моделите са „аматьорски“. Редица опитни спортисти предпочитат протекцията дори с цената на по-високото тегло, защото е от голямо значение и предпазването от контузии. Други фактори за избор на правилната за вас обувка за бягане са например вече съществуващи контузии (и начините за предпазване от нови), възрастта, опита, килограмите, анатомичните особености на стъпалото, дължината на обичайните маршрути, които пробягвате...

Добре е при избора на обувки да имате предвид и височината и гъвкавостта на свода на ходилото, както и „пронацията“ на вашата походката. Това ще рече естественият наклон на стъпалото, което поема налягането и балансира походката.

Ако за момент се замислим за това какво представлява една обикновена стъпка, то тя би трябвало да започва с докосване и оттласкване на петата от терена, след което кракът естествено се накланя навътре, за да може свода да поеме тежестта на тялото и напрежението от усилието, след което предната част ви изтласква от настилката, за да направите следващата стъпка.

Маратонките за бягане могат да бъдат разделени на няколко групи по структурата на обувката, нейното предназначение, тип на крака и свода: 

Класически (традиционни) обувки за бягане – водят началото си от 70-те и са дизайнът им е подчинен на идеята, че допълнителното омекотяване предпазва от контузии и помага за по-бързо бягане. При подобни модели може да имаме до 12 – 14 мм. повдигане на петата спрямо пръстите. Средното тегло на обувката е 300-350 гр. 


Олекотени маратонки за бягане – по-малко омекотяване и защита, за сметка ан намалено тегло – обикновено под 300 гр. Тези модели предлагат баланс между гъвкавост, скорост и естествено усещане на настилката. „Дроп“-ът обикновено варира между 6 и 10 мм. Един от световните лидери в специализираните обувки за бягане е Asics – в тяхната гама можете да откриете доста разнообразни модели, сред които да си изберете.


Маратонки за състезание – модели, подходящи за скоростни тренировки и състезания. Това са обувки с нисък профил и са значително по-леки – най-добре под 200 гр. 


Супер-олекотени (минималистични) маратонки  – специално проектирани модели с минималистичен дизайн и подметка, предназначени да дават най-естествено (barefoot) преживяване от бягането. Обикновено са с минимален (или никакъв) дроп. Повечето такива модели са с тегло от около 150 гр.

Трейл рънинг обувки (планинско бягане) – съвсем различна категория маратонки, предназначени за тежък пресечен терен в планината или на открито. Високият профил и агресивен грайфер са предназначение да дават най-добро сцепление и защита на глезена. Подметката широка и твърда, принта на подметката е оребрен и с големи грайфери, добрите модели предлагат и водонепромокаемадишаща мембрана


Само един от многобройните примери за топ-маратонки за трейл рънинг са британските пионери Inov-8. Една от най-успешните концепции на тази марка комбинира именно издръжливостта на моделите за пресечени местности с идеята за естественото (barefoot) бягане. 

Според различната пронация на стъпалото видовете маратонки за бягане се делят на:

Неутрални (за стъпало с неутрална пронация или супинация)
Подкрепящи (намаляващи пронацията)
Контролиращи движението (за хора с висока пронация и с плоско стъпало)

Според типа на свода обувките могат да се различават по арката. И тук височината на свода на крака има значение за това какъв модел маратонка ще е най-подходящата за вашето бягане. Хората с висок свод (супинатори) имат изнесена тежест на външната страна на ходилото.

Онези с нисък свод (пронатори) пък пренасят тежестта на вътрешната страна на крака. Средното положение (нито висок, нико нисък свод) е най-облагодетелствано откъм риск от контузии и натоварване на колената при бягане. Обикновено типът свод може да се определи на пръв поглед, но ако искате да сте напълно сигурни и запознати с всички подробности и препоръки – можете да се консултирате с ортопед. 



За да разберете точно какъв тип са вашите ходила можете да направите прост тест с воден отпечатък, да се консултирате със специалист или с колега – бегач или опитен продавач-консултант.

Как да изберем правилните маратонки за бягане


За съжаление често се оказва, че няма как да разберем дали даден чифт ще е 100% удобен още от първото обуване. Със сигурност няма как да го разберем и само от външния вид или от описанието на производителя. При всички случаи, ако една маратонка не ви е комфортна от самото начало, няма да стане по-добре с времето.

За да си спестите допълнително изследване на принципа „проба-грешка“ е добре от самото начало да смалите периметъра на харесваните от вас модели по критериите, които назовахме по-горе: конструкцията и особеностите на собствения ви крак, предназначението на маратонките (вида терен) и, разбира се, индивидуалните предпочитания за марка. 

Добра идея е да разгледате и различни ревюта, където определените модели за представени с всичките им предимства.

Няма коментари: