Общо показвания

вторник, 16 февруари 2016 г.

Спорт в града? Защо не! Можете да практикувате тези 8 спорта и да сте в страхотна форма!


Движението ни кара да се чувстваме по-добре, да имаме по-добро самочувствие, да сме в по-добра форма. Спортуването е добро за тялото, но е и чудесно за духа. Ще ни отнеме цял ден, за да изброим стотиците предимства на спорта – във всяка негова форма. За това, накратко: Спортът е здраве. Но това вие си го знаете. 

Проблемът със спорта най-често не е в това дали е полезен – това е безспорно. Проблемът е в десетките оправдания и пречки, които ни делят от него. Такива могат да бъдат дългите часове в офиса, личните ангажименти, мотивацията. 

За да сме ви максимално полезни решихме да създадем своеобразен списък с идеи и предложения за спортове, които могат да бъдат практикувани в града и неговите околности, както и с различни опции, които ще ви позволят да сте активни без да се налага да се сблъсквате с някои често срещани пречки. 

Подбрали сме нашите спортни предложения така, че да покриват максимално широк спектър от дейности, които са достъпни и евтини, или направо безплатни. Помнете, че не е важно дали тренирате в луксозен фитнес или бягате в парка за здраве, важното е да сте активни и поддържате здравословен режим и начин на живот. 

Упражненията – в най-широк смисъл – са нашата основна цел. Изборът на спорт или набор (програма) от упражнения е ваш личен избор и можете да го адаптирате към това, което ви харесва или ви е възможно. 

Различни експерти – лекари, физиотерапевти и професионални треньори – са категорични: за да бъде здрав човек трябва да отделя поне 30 минути на ден за физически упражнения, поне 4-5 пъти седмично. По този начин укрепвате организма, подобрявате защитните му сили, закалявате тялото. Освен това активното движение и спортът спомагат и за по-добро самочувствие, стимулирайки центровете на удоволствието в мозъка. 

Когато работим всеки ден и сме заети с различни ангажименти намирането на време и възможности за спортуване може да се окаже трудна задача. Ето някои от най добрите предложения за спорт и движение в града, които лесно можете да адаптирате според вашата заетост и лични предпочитания. 


Фитнес



Фитнесът и тренировките на закрито са един от най-популярните избори за спорт в забързаното градско ежедневие. Ако този вариант ви допада, то вие сте истински късметлии. Все по-лесно можете да откриете фитнес зала или център, в който да тренирате. В добрите фитнеси ще ви помогнат да се ориентирате и да започнете с подходяща програма и натоварване, дори да сте съвсем начинаещ.

Отделно от това можете да намерите богата информация в интернет за различни упражнения, хранителен режим и полезни съвети. 

Разбира се, понякога този вариант може да не е най-подходящият за вас. Може би нямате фитнес зала наблизо, или не ви допада идеята да тренирате заедно с други (често непознати) хора. В такъв случай можете да заложите на домашните упражнения. В комфорта на собствения си дом човек се чувства защитен и спокоен, което е значително удобство. Потенциален минус на този вариант е липсата на мотивацията и трудностите при спазването на режим. Когато сте си у дома лесно може да се окаже, че има нещо „по-важно“ за правене, което да попречи на вашите цели. 

Затова сме подбрали за вас още една фитнес опция, но ще я оставим за десерт. Ако пък нямате търпение  – просто погледнете в края на статията!


Бягане



Бягането набира все по-голяма скорост – буквално и преносно. То е отличен вариант за тренировка в града, а и извън него. За всички, които не си падат по фитнеса и тренировките на закрито, бягането в парка може да се окаже чудесна стартова точка за нов, активен начин на живот. 

Опциите за бегачите – начинаещи и напреднали – са доста, дори в градска обстановка. Парковете и стадионите са отличен терен за тренировки, а през уикендите можете да разширите кръгозора си и да потърсите нови места около населеното си място. В това отношение софиянци са доста облагодетелствани – освен парковете наблизо е и Витоша, където доста хора намират отлични условия за бягане и тренировки и през студените месеци. 

Бягането има много позитивни страни. Все пак това е може би най-естествената форма на спорт, позната на човека. То влияе изключително благоприятно на физическата форма, може лесно да се адаптира към индивидуалния ритъм и възможности на всеки човек, изисква минимални вложения откъм екипировка, и най-вече – не е нужно да плащате, за да бягате. Активното движение спомага за защита от затлъстяване и за профилактика на сърдечно-съдови заболявания. 

Ако тъкмо „прохождате“ в този спорт – внимавайте за травми и се опитайте да разберете повече за най-подходящата техника на бягане. Дори нещо толкова просто и естествено като тичането си има своите специфики. За да минимизирате рисковете от травми и разтежения можете да се информирате от по-опитни бегачи, както и от редица източници в интернет. Що се отнася до екипировката – едно от най-важните неща (и може би най-значимото финансово вложение) е да изберете подходящ чифт маратонки за бягане, съобразени с терена на който ще практикувате.


Тенис


Ракетните спортове са отличен вариант за спорт в града. Тенис на корт, тенис на маса, бадминтон... спортове, които укрепват мускулите на краката, развиват ловкостта на ръцете и подсилват сърдечно-съдовата система. Практикуват се по двойки или в група, така че са и отличен вариант за социализация.


Колоездене


Без да се разпростираме твърде много по тази иначе доста обширна тема, ще напомним: карането на велосипед е чудесен начин да сте физически активни докато се придвижвате из града. Велоалеите все още не са достатъчно, но на много места вече ги има, а освен като транспортно средство, колелото е чудесен начин и за активен отдих.

Карайте в парка, карайте до работното място, карайте извън града през уикенда... навскъде и когато ви хрумне и имате възможност. Полезно е, а освен това е и приятно! 



Кънки, ролери, скейтборд


Карането на ролери е пълноценен спорт, който може да ви зареди с много позитивна енергия и да ви помогне да се поддържате в добра форма. Отново е сравнително лесен за практикуване, а що се отнася до екпировката – на пазара има много и разнообразни качествени и достъпни ролери както за начинаещи, така и за по-напреднали. 

Не се подвеждайте, че карането на ролери е спорт, подходящ само за „младите“. Всеки би могъл да се научи лесно да пази равновесие с кънките и да се забавлява в парка. Най-хубавото е, че можете лесно да се забавлявате и в компания.

Ще откриете, че карането в парка ще ви помогне да завържете нови познанства с други практикуващи този спорт. Отлично място за това в София е паркът „Заимов“ в центъра на града. През зимата, когато ролерите обикновено си почиват в килера, можете да се насочите към кънки на лед в някоя от закритите площадки и зали. 

По същия начин може да се насочите и към други алтернативни спортове като лонгбординга. Винаги носете защитна екипировка (наколенки, протектори) и задължително – каска. 


Отборни спортове



До сега наблегнахме на спортове, които в общи линии могат да се практикуват и самостоятелно, но нека не подценяваме възможностите на отборните занимания. Футбол, баскетбол, волейбол – все чудесни варианти да разтоварите малко от напрежението, натрупано през работната седмица, но и чудесен повод да се раздвижите със стари приятели, или да създадете нови такива. Варианти за практикуването на отборни спортове в градска среда има доста – единственото нужно е желанието и добрата организация.

Училищни дворове, площадки, поляни в междублоковите пространства... това са само част от опциите. През зимата нещата са малко по-трудни, но не и невъзможни. Потърсете най-близкото закрито игрище във вашето населено място – през студените месеци някои от тях са отоплени и в повечето случаи са добре осветени, така че да можете да поиграете дори вечер след работа.  


Танци и аеробика



Докато танцуването може би не влиза в стриктната категория на спортовете, то всеки ще се съгласи, че движението, което предлага тази дейност е идеален начин за сваляне на стреса и поддържане на форма. Това е отлична възможност да се раздвижите дори ако не сте „спортна натура“.

Народни танци, степ, хип-хоп, зумба, латино, валс и танго... няма значение какво си изберете, щом сте запалени по танците можете спокойно да потърсите опции да практикувате дори вечер след работа, веднъж-два пъти в седмицата и да се чувствате страхотно.


Уличен фитнес


Започнахме с финеса, и ще за вършим с него! Все пак това е една от най-разпространените форми на спортуване в града, предпочитана от доста хора с натоварени програми и всекидневни задължения. В основата на т.нар. уличен фитнес са упражнения, използващи собственото телесно тегло и адаптирани към различни места в града, които могат да се използват като уреди – лостове, пейки...


Обичайните места за street fitness са например училищните дворове, парковете и спортните игрища. Тренировките обикновено започват с кръгово загряване на ставите, познато и от стандартните програми. Включват се и кратка аеробна загрявка – няколко обиколки на игрището, тичане на място, скачане на въже, „бърпита“.

Тренировките могат да се правят в компания, тъй като някои от използваните техники изискват партньор. Тренировката може да трае различно според натоварването, програмата и нивото на трениращите, но при всички случаи уличният фитнес е чудесна алтернатива на застоялия начин на живот.


Няма коментари: