Общо показвания

сряда, 13 януари 2016 г.

Може ли една раница да ви служи цял живот? Една американска марка смята, че това е напълно възможно и дава 30 години гаранция. Вижте коя е тя!

Един от най-семплите, но и най-разпознаваемите силуети в света на раниците и аксесоарите води своето начало от Америка. 

Името Eastpak е истинска легенда и продуктите на бранда се срещат къде ли не – както в офиси, университетски кампуси и училища, така и по целия свят на гърба (или през рамото) на стотици млади и стари хиляди пътешественици, туристи или просто хора, които избират да живеят активно и вълнуващо. 


Eastpak e лайфстайлбранд, основан през 1952 г. в Бостън, Съединените Американски Щати. Компанията специализира в дизайна, проектирането и производството на някои от най-популярните в света модели градски и офис раници, чанти и аксесоари


През годините в каталога им се появява огромно разнообразие от модели и дизайни, някои от които остават в историята на индустрията и дизайна на туристически и ежедневни раници, чанти и различни приспособления, които целят да улеснят ежедневието и да радват окото. 

Една от най-интересните истории, свързани с развитието на марката Eastpak, е именно нейното начало. Компанията е създадена от Монти Голдман и стартира през далечната 1952 г. под името Eastern Canvas Products USA, Inc., а първата голяма поръчка е за производството на раници и сакове за нуждите на американската армия.

Днес опитът на Eastpak, натрупан при изпълнение на поръчки за военни цели, намира своето “лайфстайл“ приложение в специална колекция, наречена 52 и вдъхновена от ръбатия, но функционален дизайн на армейските раници. 

Все пак това е и първото призвание на фирмата, която настъпва на „цивилния“ пазар едва през 1976 г. под името, което е познато и до днес – Eastpak.




Посоката на компанията се променя драстично след тази година. Начело на фирмата застава синът на нейният основател – Марк Голдман. Неговата визия се различава значително от дотогавашната линия на фирмата и има за цел да навлезе на пазара като самостоятелен бранд, а не просто като подизпълнител на поръчки за екипировка. Първата собствена колекция от чанти, раници и сакове на Eastpak е представена на Международното спортно изложение в Чикаго през 1977 г. 


Друг визионер - Норман Джейкъбс се присъединява към Eastpak през 1980 г. и по това време дизайнерските и производствени иновации, които екипът въвежда, започват да се реализират изключително добре. Мястото, на което раниците и чантите на Eastpak правят истински пробив за именно университетските кампуси в Източното крайбрежие. Студентите и колежаните явно разпознават в дизайна свежестта на идеите на екипа на Джейкъбс и Голдман. Продажбите вървят нагоре през цялото деситилетие между 1980 и 1990 г. 


Главоломното развитие на марката през 80-те


80-те години на ХХ век са истинският бум на Eastpak. През 1985 г. в продуктовата гама настъпват ярките цветове, които бавно но сигурно изместват семплите цветови решения от издръжлива, но скучна за динамичното време на диското, канава. Някъде по това време изкристализира концепцията за преобразуването на Eastpak от „аутдор“ в „ърбън лайфстайл“ марка. 


Някои неща обаче остават непроменени, като например доживотната гаранция на раниците. Заради проблеми с легализирането на подобна гаранция според американското законодателство обаче, дефиницията на „доживотна“ е ограничена до срок от „само“ 30 години.  

Еволюцията към по-ярък и запомнящ се стил е подкрепен от характерните за 80-те години провокативни рекламни кампании, които въплъщават новия, младежки дух на марката. За това говорят и супер известните, крайно провокативни и свежи рекламни кампании на Eastpak, които оставят ярък културен отпечатък и чертаят тенденциите с поне десет години преднина. 


Туризъм, пътешествия, приключения


През 1999 г. Eastpak превзема още един фронт – излизането на марката на пазара на куфари, сакове и транспортни раници се оказва значителен успех. Една от основните причини за това е вече заслужената репутация на практически неразрушим, висококачествен и надежден продукт. Явно опитът във военната индустрия оказва позитивно влияние на следващите решения на компанията, защото компромисът с качеството е немислим. Така е и до днес, а легендарната 30-годишна гаранция си остава ненадмината в сектора. 


Експанзията: американско качество стъпва в Европа


Днес продуктите на Eastpak могат да бъдат открити във всеки по-голям град по света. 




Международната експанзия на марката започва още през 80-те години, но реалното настъпване на световните пазари на спортни стоки се случва през 1986 г., когато французинът от славянски произход Костя Белкин среща Марк Голдман и Норман Джейкъбс в Бостън. 


Белкин успява да убеди двамата, че износът на легендарните американски раници в Европа ще е печелившо начинание. Макар и подобна експанзия да е истински „скок в тъмното“ за компанията (която все още е далеч от мултинационалния си статус в наши дни), авантюристичният дух на Марк и Норман им помага да се впуснат и в това приключение. 

Продуктите се приемат доста по-добре от очакваното и скоро се раждат планове и мечти за нови и нови пазари. Пиковата точка на това разрастване се случва през 2000 г., когато брандът се присъединява към голямото корпоративно семейство на VF Corp., заедно с популярни марки като JanSport, The North Face, Kipling, Lee и Wrangler.

Днес дистрибуцията на Eastpak се простира по целия свят, а раниците продължават да са емблематични и свежи, но и издръжливи – „за цял живот“, както гласи един от популярните слогани на марката. 



Някои от най-популярните колекции на Eastpak са Padded Pak’r® и юбилейната ’52 (наречена на годината на създаването на марката и вдъхновена от семплите и функционални дизайни на „военните“ колекции на Eastern Canvas Products USA, Inc.). 


Интересното е, че може би най-известната серия раници и аксесоари на марката - Padded Pak’r® с подплатен мек гръб - са почти непроменени по дизайн, конструкция и материали от самото си създаване през 1976 г. 

Иновацията от края на 70-те – комфортната и мека грубна система, на която е наречена серията, е доразвита в тон с новите технологии на производство, но концептуално си остава същата. Изглежда Eastpak просто са го направили „от първия път“, или както казват американците – „If it ain’t broken, don’t fix it!“ („Ако не е счупено, не го поправяй“). С пословичната си издръжливост раниците, градските и туристическите продукти на Eastpak продължават да са предпочитан избор за онези, които просто не желаят да сменят по принуда раницата си на всяка година-две. 

Няма коментари: