Общо показвания

сряда, 16 септември 2015 г.

5 съвета за планинско бягане от Майкъл Уордиан


Бегачът Майкъл Уордиан е истински професионалист, който има зад гърба си повече от 150 маратона, 60 ултрамаратона и 20 триатлона. Специализира в бягането сред природата – както по асфалтови пътища, така и планинско бягане – т.нар. трейл рънинг. Уордиан е един от водещите членове на американският 100K world championship team и е печелил първите места на престижни състезания като 50K North Face Endurance Challenge и маратоните в Сан Франциско, Маями, Делауеър и Вашингтон. Ето и един интересен факт за Майкъл – той е носител на световен рекорд на Гинес за най-бързо маратонско бягане в костюм на супергерой – през 2011 г. завършва първи на Lower Potomac Marathon, облечен като Супермен. 

Освен отдаден бегач, Майкъл Уордиан е и треньор, който помага с опита си на начинаещи бегачи. Спортът добива все по-голяма популярност, защото трейл бягането е едно от най-достъпните, а и най-вълнуващите занимания на открито. Вижте 5-те съвета, които големият  бегач отправя към онези, които искат да подобрят бягането си в планината. 

ТРЕНИРАЙ ЗА ПЛАНИНАТА

Трейл рънинг, или бягането по планинските пътеки (където ги има), изисква различни умения от джогинга и бягането по равен път. Много хора казват, че за да станеш добър в планинското бягане, трябва да бягаш в планината. Докато това е по-скоро верният подход, никога не е излишно да тренирате с мисъл за планината, дори когато не сте в нея. Прескачането на малки препятствия и бягане по каменист и пресечен терен може да ви даде нужната подготовка за сериозните изпитания, на които може да ви подложи трейл рънинга. Добра стартова точка за подобни тренировки могат да бъдат  паркове, гори, всякакви открити местности. Краката ви трябва да свикнат с преодоляването на опасностите, характерни за планинския терен. 

ОВЛАДЕЙ СТРАХА



По време на кратка тренировка миналата година Уордиан се препъва и пада по наклона. Тренировката му започва в близкия парк и завършва в спешното със счупени зъби и 12 шева на лицето. Въпреки това кошмарно изживяване той все пак остава достатъчно мотивиран да се научи как да бяга ефективно под наклон – даунхил. Ключът към това? Преодоляване на страха от падане и контузии. Майкъл казва: „трябва да преодолееш този страх, трябва във всеки един момент да приемеш възможността ей сега да се изтърсиш по хълма и да изгубиш контрол, но в същото време да си достатъчно сигурен в рефлексите си.“

Всичко това се постига с тренировки, разбира се, но има и още няколко малки трика, с които съвършенството се постига малко по-лесно. На първо място – не носете очила докато практикуване планинско бягане в пресечен терен. Филтрираната от плаките на очилата светлина може да обърка или изкриви усещането ви за дълбочина, което е от голямо значение за избягването на рискови ситуации по пътеките. Вторият съвет на Майкъл е да се фокусиране няколко метра напред по трасето. „Когато бягаш по утъпкана пътека или байк-трейл е лесно да се заслушаш в айпода си и да изгубиш представа за времето и околната среда, същото се отнася и за тичането по равен терен – на асфалт Когато обаче се бяга по технично трасе, трябва да сте в пълен котакт с заобикалящата ви среда и най-важното – да вдигате краката си в синхрон с пътя.„


АТАКУВАЙ СЛАБОСТИТЕ 

През 2009 г. Майк Уордиан участва в националния шампионат на 50 мили, за да защити титлата си. По време на състезанието получава просветление: един от конкурентите му – състезател, добил богата практика с активно бягане в планините, го изпреварва с внушителните 18 минути. 

„Пробягах трасето с второ най-добро време за цялата история на състезанието, но този човек натрупа преднина от близо 20 минути, и то по стръмно трасе. Аз не бягах никак бавно, но той просто ме издуха, не забавяше темпото изобщо. Казах си, хммм... изобщо не съм толкова добър, колкото си мислех.“ - разказва Уордиан. 

Истината е, че този опит дава един ценен урок – винаги има някой по-добър, винаги има място за подобрение. Разберете какви са вашите собствени слабости като бягате с други хора и не забравяте да ги наблюдавате, независимо в какви условия – дали става дума за изкачване, слизане, спринтове, издръжливост или техника. Когато си добър в едно нещо, със сигурност има много други аспекти, в които също можеш да се доразвиеш. Това се отнася за всички сфери на живота, но е от ключово значение за активна дейност като бягането. 

СЪСТЕЗАВАЙ СЕ



Едно от най-забележителните предизвикателства е да се състезаваш. Майк Уордиан участва във внушителните 48 състезания само през 2011 г. Бяга от Долината на смъртта до Южна Африка, навсякъде, във всякакви условия. Тук не става дума само за „спортната злоба“ и надпреварата. Състезанията дават цел, върху която да се фокусираш, възможност да станеш част от глобалното семейство на бегачите, както и чудесен повод да си свериш часовника и да видиш резултата от всички тренировки. 


„Готино е да излезеш да побягаш, но е истински вдъхновяващо да бягаш 10 мили с 15 000 души“ - казва Майк. Дори без състезателния елемент и стремежа към победа, състезанията са отличен мотиватор и истинско удоволствие за отдадения бегач. Участвайте в местни състезание – малки и големи, но не се ограничавайте само с това. Вижте какви събития се случват около вас – благотворителни маратони, приятелски срещи, състезания в близките градове и страни – и се включете. Удоволствието от бягането с други хора е несравнимо. 

ПРОМЕНЯЙ НЕПРЕКЪСНАТО

Стара истина е, че повторението убива удоволствието. Дори и най-приятното нещо може в един момент да ти писне. Затова променяйте непрекъснато по нещо в бягането си – дали обстановката и трасетата, или екипировката – важно е да има нещо ново, което да поддържа съзнанието будно и активно. Когато става дума за промяна, Уордиан е открил, че за него работи промяната в обувките. Много бегачи намират един модел или марка, в които се чувстват комфортно, и не и изневеряват никога. Докато това дава известна сигурност и увереност Майк открива, че смяната на маратонките му дава нов поглед върху бягането му. 

„Това те поддържа нащрек и те предпазва от рутината. Най-добре е да разполагаш с няколко различни чифта.“ - казва той. В арсенала си бегачът поддържа най-различни обувки за бягане – леки, по-тежки, ортопедични, хибридни, с равна подметка, дори маратонки с вградени тежести (по-популярни във фитнес средите). Особено в дните, в които бяга по два пъти, Майкъл сменя обувките. „С различните профили и дори тежест на различните чифтове краката се чувстват различно, и това помага да си по-свеж“ - твърди Уордиан. 

Няма коментари: