Общо показвания

понеделник, 27 юли 2015 г.

Как да спим комфортно на открито - част II


Следващите полезни съвети ще ви разкрият част от тайната на приятното и отпускащо спане сред природата. Разбира се, много от написаните неща са по-скоро индивидуални и чрез практиката и вие ще можете да намерите своите собствени ритуали, подходяща екипировка и малки трикове, които ще ви позволят да си поспите добре под звездите. Надяваме се да сме ви полезни! 


Преди да си легнете – правила за добър сън на открито 

Движете се и бъдете активни до времето за лягане. Това ще повиши вашия метаболизъм и ще ви затопли за през нощта – поне през първите часове. Извадете чувала си предварително и го разпънете. Докато е бил компресиран в раницата не е достигал въздух между нишките в уплътнението му, а количеството въздух (особено при пухените чували) е от отгромно значение за затоплянето. Дайте му 20-ина минути да „диша“ преди да си легнете в него, а може и да му помогнете като го „разпухате“ с ръце. 


Хапнете добре преди сън, за предпочитане бавни мазнини, които загряват тялото при асимилиране в организма. Суровите ядки са много добър вариант. Тялото има нужда от достатъчно вода за да запази температурата си през нощта, така че не се лишавайте от течности. Като цяло е добре да оставите кофеина и алкохола за в града – тези вещества не са желателни нито в планината, нито при спане на открито. Всеки си преценява сам, но трябва да знаете, че алкохола лъже организма и при заспиване човек лесно губи температурата от „градуса“. Кафето пък е диуретик, който дехидратира – нещо, което също е нежелателно докато ходите или спите на открито. 

Облекчете се преди лягане. Това ще ви спаси от нощно ставане (загуба на температура). Убедете се, че сте се загряли добре преди да легнете в чувала. Можете да се загреете с малко физическа активност, бягане на място, разтривки – достатъчно да се затоплите, но не да се изпотите. 

Как да се затоплим при спане на открито

На много места през лятото това не е чак толкова голям проблем, но все пак имайте предвид, че дори и в най-топлите вечери може да стане доста хладно в малките часове на нощта. Запасете се с достатъчно топли дрехи за спане. И тук важи с пълна сила правилото за обличане на слоеве. Важно е дрехите ви да са достатъчно изолиращи, но и дишащи. Ако се изпотите – това не е никак добре, защото след това ви става студено. 

Убедете се, че и чувалът ви отговаря на времето и условията, в които ще бивакувате. Звучи логично, но ще се изненадате колко много хора имат ужасния навик да повтарят една и съща грешка дотогава, докато се „убедят“ напълно, че „това не е за тях“. Ако ви е било студено с даден чувал на дадено място, не тръгвайте със същия чувал само с надеждата, че „може да е по-топло“. За съжаление това не работи по този начин!

Ако пък спите при ниски температури има начини да си осигурите достатъчно топлина за да се насладите на здрав и комфортен сън. 

Защитете краката си. Главата и краката са точките, от където се губи най-много топлина. Ако ви е студено на краката, няма как да се загреете достатъчно за да спите комфортно. Сложете чифт топли чорапи, дори два чифта чорапи. 

Убедете се, че чувалът ви е топъл. Да, току що го спонемахме, но тъй като е от особена важност никога не е излишно да се спомене още веднъж. При наистина студени условия можете да използвате „чаршаф“ - торба за вътрешната част на чувала, която хем го запазва за по-дълго, хем ще ви топли малко повече. В екстремни условия не е немислимо да използвате два чувала един върху друг, но външния е добре да е съвсем малко по-голям, за да има място за въздух между пластовете (но не твърде много). 

Относно постелките: ако усещате земята студена като легнете на вашата постелка – значи постелката не е достатъчно изолираща за дадените условия. Това е и основната и функция – да излолира тялото ви от земята. Можете да ползвате подръчни материали, за да изолирате по-добре постелката – одеяло, дъжбобран, найлон, втора постелка или дори един кат дрехи, за да ви е по-топло. 

При всички случаи стандартна постелка върши работа само в определени условия. Ако температурите клонят към минусовите е време да се обърнем към алпийската екипировка – нещо, което е тема за друга статия. 

При по-студени условия (или ако сте „зиморничави“) се препоръчва да спите облечени в термобельо, дори да става въпрос за лятото. Базовите слоеве са леки и топлят добре, за това никога не е излишно да имате един комплект от полиестер, капилен или вълна. Заема малко място в раницата, но е незаменим за подобни случаи. 

Можете да загреете бутилка с вода и да я пъхнете в чувала за през нощта. Това е трик, използван от алпинистите, които катерят осемхилядници, така че си струва да му дадете шанс. Ако ръцете ви изстиват през нощта и ви е некомфортно, опитайте се да ги държите прилепени към тялото вътре в чувала, за да не губите топлина. Използвайте ръкавици, или дори чифт топли чорапи, които да нахлузите на ръцете си. Това ще запази крайниците топли и ще повиши телесната ви температура. 


Слагането на топла шапка също помага за да ви е по-комфортно при ниски температури в палатката. 

В по-ветровити райони или при ниски температури това, което може да ви осигури допълнителна топлина и комфорт е тента, която се опъва около палатката. Такива можете да намерите в много туристически магазини. 

Други полезни трикове за спане на открито

Изберете добро място за бивак – то не трябва да е влажно, прекалено твърдо или каменисто. Добре е да има някакъв естествен изолатор – пясък, трева, паднали листа или борови иглички. 


Ако ви е студено в палатката, вземете мерки. Разтъпчете се преди да си легнете, а ако вече сте в чувала, опитайте с изометрични упражнения. Те не изискват движение, но пък чрез тях се отделя доста топлина. Изометрични са упражненията, при които не се променя дължината на мускулите. Те водят до напрежение в мускулите, като същевременно не се движи нито една част на тялото. Използват се от гимнастиците, атлетите и занимаващите се с фитнес. Изометричните упражнения са много ефикасни при укрепване и развитие на точно определени мускулни групи в тялото, а за конкретния случай са много полезни с това, че с тях се загрява тялото.

Важно е спалният чувал да ви е „по мярка“. Ако има твърде много пространство в него, въздухът ще изстине лесно и ще ви е студено. Запълнете излишното пространство с някакви дрехи. 

Сложете на близко място калорична храна, която можете да хапнете набързо ако се събудите през нощта. Енергийни блокчета или ядки са добър вариант. Това ще ви даде енергия, която тялото да трансформира в топлина през нощта. 

При всяка възможност слагайте спалния си чувал на слънце през деня. Това няма да го загрее достатъчно, за да ви топли през нощта, разбира се, но ще помогне за изпаряването на натрупаната в него влага. 


Спете с прибрани ръце до тялото и прилепени крака – така тялото ще губи по-малко топлина. 
Вземете някой в палатката  - кучето, приятел/приятелка или партньор! Сред туристите е популярна шегата за „обменянето на топлина“, но това наистина действа, а и често е доста приятно! Обменът на телесна топлина наистина помага за по-комфортно спане на открито при по-ниски температури.

Вземете със себе си използвайте „химически грейки“. Добре е да ги имате под ръка в случай, че стане наистина нетърпимо студено. 

Не се прегрявайте. Ако ви е топло, тогава отворете ципа на палатката и позволете да влезе свеж въздух. Изпотяването е силно противопоказно при спане на открито, защото охлажда драстично тялото. 

На последно място – пробвайте да спите седнали. Има хора, за които този метод работи най-добре, и които се позовават на вековни традиции на скитащи монаси, трапери и пътешественици. Твърди се, че този начин изисква по-малко специализирана екипировка и има сериозни предимства. Е, звучи доста радикално и определено не е за всеки, но пък може да се окаже подходящ начин за вас. Кой знае? 

В заключение, най-добрият начин да откриете кой е най-дорият и работещ вариант е да опитвате. Можете да вземете със себе си термометър и да си водите записки за това къде, как и кога ви е било комфортно да спите и при какви условия. В крайна сметка чарът на спането на открито е именно в това всеки да разшири собствената си зона на комфорт и да успее да се свърже по здрав начин с природата. 


Пожелаваме ви приятни часове под открито небе и да не спирате да търсите себе си! 

Пазете се и на добър път!

Няма коментари: