Общо показвания

вторник, 7 октомври 2014 г.

БЯГАНЕ В ЕКСТРЕМНИ УСЛОВИЯ II

10 съвета за бягане в дъждовно време



Да, есента вече е тук, също и дъждовете. Не, това не значи, че трябва да спрете да бягате на открито. Още повече, че ако участвате в състезания, знаете добре, че организаторите рядко отменят старта на дадено събитие заради лошо време. Освен ако прогнозата не вещае опасности като гръмотевична буря или вероятност от наводнения. Броени дни ни делят от старта на Софийския маратон, а с това интересните предизвикателства за бегачите изобщо не свършват. Независимо дали става дума за рутинна тренировка, усилена подготовка или състезание.

Вземете мерки, планирайте с една крачка напред, бъдете подготвени и най-вече – забавлявайте се! Все пак това е най-голямата ни цел! Предлагаме ви тези 10 прости съвета, така че да сте максимално подготвени да бягате дори когато вали здраво.

  1. Носете шапка с козирка

Шапката с козирка е чудесен и полезен аксесоар, който е изключително полезен при бягане и то през почти цялата година. Освен, че през лятото ви предпазва от слъцето и ви прави сянка така че да виждате накъде тичате, държи косата прибрана (факт, който дамите бегачи и господата с дълга коса могат истински да оценят) през есента и в дъждовно време козирката ще предпази лицето ви от нахалните капки.

  1. Облечете се подходящо

Мантрата и в този случай е познатата – обличайте се на слоеве. Ако времето освен дъждовно е и студено, предвидете подходящи дрехи. Но не прекалявайте. Бягането с яке не е за препоръчване. Изберете подходяща топла тениска, може и с дълъг ръкав, и горнище – уиндстопър или мембрана. Заложете на водоустойчовото горнище (мембрана) при по-силен дъжд. Бягането с дъждобран, обаче, не е препоръчително. Материята трябва да е дишаща, иначе ще се изпотите ужасно – усещането е близко до това да бягаш в сауна.

  1. Не прекалявайте с дрехите

Една от най-лесните за допускане грешки е да се облечете твърде много с идеята, че това ще ви запази сухи. Не. Ако бягате под дъжда като цяло няма как да се опазите сухи – освен може би ако тичате с чадър. Ако се презапасите с повече слоеве само ще бягате с повече тежки мокри дрехи на гърба си. Облечете се като се ориентирате по температурата – все едно е нормален сух ден. За да не подгизнете заложете на мембраната, за която говорихме в горния съвет.

  1. Чувал за боклук

Това е един малък и хитър трик, който ще ви позволи да започнете тренировката си или състезанието възможно най-сухи дори когато навън е порой. Просто нахлузете евтин дъждобран за еднократна употреба или направо един голям черен чувал за боклук с дупки за главата и ръцете докато дойде старта. Преди да започнете своя рън просто хвърляте чувала и не го мислите повече. Бързо и лесно. Основното предимство е, че започвате да бягате относително сухи, а чувала-дъждобран просто не го мислите повече и не ви заема място.

  1. Бъдете видими

Изберете дрехи, които са в ярки цветове и имат светлоотразителни елементи. Бягането в дъжда значи бягане при намалена видимост. Ако нямата подходяща дреха сложете светлоотразително жълто елече. Продават се в магазините за работно облекло на символична цена.

  1. Стартирайте на сухо

Добра идея е да започнете бягането със сухи крака. Ако стартите състезание в дъжда носете си маратонките и чорапите за бягане в торбичка и ги обуйте преди началото. Същото важи и при тренировка на открито. Това ще ви осигури поне малка преднина, в която ще бягате комфортно и краката ви ще са напълно сухи поне известно време. Няма нищо по-неприятно от „мокър“ старт, рисково е за здравето и не е особено мотивиращо. Помислете как можете да се улесните според спецификата на вашето бягане. Бъдете креативни! Заслужава си!

  1. Предпазвайте кожата

Ако ще бягате дълга дистанция или маратон, имайте предвид възможността от претриване на кожата на специфичните места и ги третирайте предварително с вазелин или друга предпазваща субстанция (крем). Най-уязвими са краката, слабините, подмишниците, зоната около сутиена (за дамите) и зърната на гърдите (при господата). Не пренебрегвайте този риск.

  1. Предпазвайте своите устройства

Телефон, GPS, часовник, плейър – всички електронни компоненти, които носите със себе си по време на вашия рън са особено уязвими от влагата и дъжда. Изполвайте вътрешните джобове по екипировката си, ако имате такива, или предварително ги сложете с найлоново пликче в някой външен джоб.

  1. Просто бягайте!

Най-трудната част от бягането в дъжда е... началото. Веднъж стартирали ще видите, че всъщност бягането си е бягане и е доста приятно дори от небето да се излива порой. След като загреете идва хубавата част, в която е вероятно да не усещате голяма част от неприятните ефекти от мокрото време, поне докато поддържате темпото. Не пропускайте шанса да се изкефите истински, но и не се увличайте прекалено, за да не настинете!

  1. Подсушете обувките

След като приключите бягането е добре веднага да се приберете на топло и да се подсушите добре. Обърнете специално внимание на обувките. Премахнете всички следи от кал от подметката и горната част, след което отмийте леко с влажна кърпа или под слаба струя хладка вода. Напъхайте смачкани вестници в обувката докато изсъхне – така маратонките ви ще запазят формата си, а хартията ще „издърпа“ влагата от материята. Обувките ще са сухи и внимателно обгрижени преди следващото бягане!

Успех!

По материали от running.about.com



Няма коментари: